Passiv bruges i tysk til at betone en handling eller en tilstand. Når man bruger passiv til at betone en handling kalder man det også for handlingspassiv. Når man bruger passiv til at betone en tilstand kalder man det også for tilstandspassiv.
Hvem eller hvad der har forårsaget en tilstand er ikke længere vigtigt.
Ein Junge wurde angegriffen. Er ist verletzt.
Handlingspassiv anvendes, når vi vil betone en handling – hvad sker der? Hver eller hvad der udfører handlingen er ikke længere så vigtigt – ofte er ligefrem ukendt.
Ein Junge wurde angegriffen.
Tilstandspassiv anvendes, når vi vil beskrive en tilstand som følge af eller bare efter en handling.
Er ist verletzt. (Drengen blev tidligere angrebet, derfor er han nu såret)
Lad os først se på handlingspassiv. Man tager subjektet og tilføjer en form af verbet werden plus evtl. et objekt og plus participium II.
Eksemplarisk sætning i handlingspassiv
Nutid Der Junge wird verletzt.
Førnutid Der Junge ist verletzt worden.
Datid Der Junge wurde verletzt.
Plusquamperfekt Der Junge war verletzt worden.
Futurum I Der Junge wird verletzt werden.
Futurum II Der Junge wird verletzt worden sein.

Eksemplarisk sætnings med tilstandspassiv
Nutid Der Junge ist verletzt.
Førnutid Der Junge ist verletzt gewesen.
Datid Der Junge war verletzt.
Plusquamperfekt Der Junge war verletzt gewesen.
Futurum I Der Junge wird verletzt sein.
Futurum II Der Junge wird verletzt gewesen sein.
  • verber hvis form i perfekt dannes med verbet sein
  • refleksive verber
  • øvrige verber uden akkusativobjekt

%d bloggers like this:
Tyske miljøzoner: Husk tysk miljømærke og undgå bøde | Tyskholdet.dk

Tyske miljøzoner: Husk tysk miljømærke og undgå bøde

Tyskland har for længst indført miljøzoner til biler. Biler klassificeres alt efter hvor mange skadelige partikler de udleder. Typisk er det de gamle biler med dieselmotor uden turbolader eller nyt partikelfilter som bliver hårdest ramt: De for det meste tildelt et rødt miljømærke.

Følgende zoneopdeling er blevet foretaget i Tyskland (og er for længst trådt i kraft): Zoner hvor både røde, gule og grønne miljømærker er tilladte, zoner hvor gule og grønne miljømærker er tilladte, og zoner hvor kun grønne miljømærker er tilladt.

Hvis din bil altså har et grønt miljømærke er der ikke noget at være bange for: Du må køre overalt. Med et gult eller rødt miljømærke bliver det derimod svært at komme ind i de tyske storbyer. Flere og flere storbyer går over til at indføre grønne zoner omkring centrum. Her må man kun køre med det grønne miljømærke.

Også udenlandske bilister skal rette sig efter de tyske miljøzoner og er dermed forpligtet at have et miljømærke placeret i ruden foran på bilen. 

Som udenlandsk bilist kan du siden d. 14 december 2007 købe de tyske miljømærker overalt i Europa. Du kan købe det tyske miljømærke online, bl.a. ved at klikke her. Du kan også købe miljømærket offline, hvilket dog ikke anbefales udenlandske bilister. For at købe mærket offline skal man være fysisk tilstede i en tysk by, hvilket forudsætter at man er kørt hen til stedet uden det påbudte miljømærke.

Bøden for at køre uden miljømærke ligger på omkring 40 €, dvs. ca. 300 DKK. 

Som allerede nævnt tidligere vil du få svært ved at køre lovligt rundt i de fleste af de tyske storbyer uden det grønne miljømærke til din bil. De fleste biler, som ikke opnår det grønne mærke, kører på diesel og har ikke det nyeste dieselpartikelfilter installeret. Til orientering kan det oplyses, at det koster ca. 650€-850€ at få et nyt dieselpartikelfilter installeret i en VW Passat 1,9 TDI fra 2005. Prisen varier med mærke, model og værksted. Hvis du derudover har tænkt dig at sælge din brugte bil i Tyskland, skal du derfor være opmærksom på, at det nogen gange kan betale sig at installere et nyt dieselpartikelfilter inden salg af bilen, da det har betydelig indflydelse på markedsprisen af din brugte bil.

Tyske miljøzoner efter tysk miljømærke

%d bloggers like this: